"Ondernemen zit in ons DNA"

Interview met Geert Meulensteen en Lars Hutten over familiebedrijf Mola en de kracht van samen

Appelflappen, croissants, frikandelbroodjes: grote kans dat je ze al eens gegeten hebt zonder te weten dat deze gemaakt zijn door Mola. In Beugen draait dit familiebedrijf 24/7 op volle toeren. Met ruim 200 medewerkers, vier productielijnen en meer dan 500 miljoen producten per jaar is Mola een van de modernste industriële bakkerijen van Europa. Maar achter al dat succes staan nog altijd dezelfde waarden als waarmee het ooit begon: vakmanschap, ondernemerschap en nuchtere bescheidenheid. 

Directieleden Geert Meulensteen en Lars Hutten blikken terug én vooruit. Samen vertellen zij over vijftig jaar Mola, over groei en uitdagingen, en vooral over wat ondernemen voor hen betekent.

“Een familiebedrijf gaat verder dan een achternaam. Het draait om DNA.” – Lars Hutten

Van vader op zoon naar de volgende generatie

“Mijn vader begon begin jaren zeventig met de productie van bladerdeeg,” vertelt Geert. “Ik was een jaar of elf toen ik al meedraaide in de bakkerij. In de jaren tachtig nam ik samen met mijn broer het stokje over. We deden alles: aan de band staan, nieuwe producten ontwikkelen, later ook de bedrijfsvoering. Nog steeds loop ik graag een rondje door de productie, gewoon om te horen wat er speelt. Die betrokkenheid heb ik van huis uit meegekregen.”

In 2019 stapte Lars in, als derde generatie, hoewel er geen bloedband is. “Een familiebedrijf is voor ons meer dan een achternaam,” legt hij uit. “Het gaat om DNA: hoe je met elkaar omgaat, de normen en waarden die je deelt. Ik begon als business developer, maar al snel werd duidelijk dat ik ook een bredere verantwoordelijkheid zou nemen. In 2020 stapte ik in als managing director en aandeelhouder, en sindsdien runnen we dit bedrijf samen.”

Een natuurlijke samenwerking

Die samenwerking gaat volgens beiden soepel. “Natuurlijk kijken we verschillend naar dingen,” zegt Geert. “Ik kijk met veertig jaar ervaring, Lars brengt nieuwe ideeën en energie. Negentig procent van de keuzes maken we hetzelfde, over de andere tien procent praten we door. Dat is ook goed, want je wil dat iemand dingen op zijn eigen manier oppakt.”

Lars vult aan: “Het belangrijkste is dat het bedrijf altijd voorop staat, nooit het individu. We hebben een duidelijke taakverdeling: operatie, finance en commercie zijn mijn domein, maar de belangrijkste beslissingen nemen we samen. Ik zie Geert ook als het geweten van het bedrijf. Zijn ervaring is van onschatbare waarde. En dat combineren we met snelheid en vernieuwing. Dat werkt.”

“De stap naar Duitsland bevestigde dat ons model ook internationaal werkt.” – Geert Meulensteen

Bescheiden, maar trots

Op de vraag waar ze trots op zijn, hoeft Geert niet lang na te denken. “De producten, samen met de mensen. Ik ben trots op de kwaliteit die we leveren, ook in een markt die steeds harder op prijs stuurt. Neem onze appelflap: die maken we nog steeds volgens het oorspronkelijke recept. Verse appel, appelmoes, roomboter korstdeeg. Daar kan geen ambachtelijke bakker iets aan verbeteren. Dat we dat op industriële schaal doen en toch dezelfde smaak behouden, vind ik bijzonder.”
Een andere mijlpaal is voor hem de stap naar Duitsland, ruim tien jaar geleden. “We hadden hier in Beugen een sterke basis. Met een partner konden we ons businessmodel kopiëren naar Duitsland. Dat zorgde voor een enorme groei, maar vooral voor bevestiging dat onze manier van werken ook internationaal overeind blijft. Dat is misschien wel de mooiste ontwikkeling in mijn loopbaan.”
Lars knikt instemmend: “Het laat zien dat we kansen zien, samen oppakken en er iets moois van maken. Dat is precies wat ondernemen voor ons betekent.”

De kunst van groeien

Van één productielijn in dagdienst naar vier lijnen in vijfploegendienst. Van uitsluitend Nederland naar een stevige positie in Duitsland. Mola groeide fors, maar altijd stap voor stap. “We bouwen liever verantwoord bij, dan dat we in één keer te groot gaan,” zegt Geert.
“Groei is voor ons geen doel op zich,” benadrukt Lars. “Het geeft vooral de mogelijkheid om minder afhankelijk te zijn van enkele retailers en ruimte om te investeren in innovatie. Wij willen vooroplopen, of het nu gaat om nieuwe smaken of de nieuwste productielijnen. Onze kracht is dat we in zes weken van idee naar product in het winkelschap kunnen gaan. Dat maakt ons voor klanten heel interessant.”

Uitdagingen van nu

Ondernemen anno 2025 is uitdagender dan veertig jaar geleden. Geert: “De personele uitdagingen zijn groter en ondanks automatisering heb je mensen nodig met kennis en vakmanschap. Dat blijft een zoektocht: goede mensen vinden, opleiden en behouden.”
Lars vult aan: “De markt is volatieler geworden, ook de inkoop van grondstoffen is veel complexer. Vroeger was dat stabiel, nu is alles onderhevig aan prijsschommelingen. En retailers onderhandelen keihard. We willen product leader én cost leader zijn: de beste kwaliteit leveren voor een scherpe prijs. Dat kan alleen door te blijven investeren in efficiency en automatisering.”

Investeren in mensen en techniek

Mola staat bekend als een van de modernste industriële bakkerijen van Europa. Dat is geen toeval. “Stilstand is achteruitgang,” zegt Lars. “Als wij ergens in geloven, doen we die investering meteen. Terwijl anderen nog overleggen, staat bij ons de lijn al te draaien.”

Toch gaat het niet alleen om techniek. “Ons grootste kapitaal zijn de mensen,” benadrukt hij. “We zorgen voor een veilige werkomgeving, investeren in vitaliteit en willen dat collega’s zich echt onderdeel voelen van de Mola-familie.” Dat familiegevoel wordt gekoesterd. Geert: “We hebben mensen die hier al 25 of 35 jaar werken. Dat zegt alles. En of het nu een jubileum is of het jaarlijkse Mola Family Festival, we vinden het belangrijk om dat samen te vieren.”

Vooruitkijken

De komende jaren liggen er kansen genoeg. In de huidige fabriek is ruimte voor uitbreiding naar zes of zeven lijnen. Groei kan via nieuwe markten of nieuwe producten. Maar altijd stap voor stap, en altijd vanuit Beugen. Geert besluit: “Mijn vader begon ooit met nul. Als hij zou zien wat er nu staat, zou hij ongelooflijk trots zijn. En eerlijk: dat ben ik zelf ook.”

Mola.nlnl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?